Az élelmiszercímkék mesélnek nekünk. Mit is mondanak pontosan?

A tudatos emberek nem egyszerűen csak vásárolnak, hanem alaposan megnézik, hogy egy-egy élelmiszer pontosan mit is tartalmaz. Ma már szerencsére minden terméken szerepelni kell az összetevők listájának az élelmiszerek hátoldalán lévő címkén, így könnyedén el tudjuk dönteni, hogy valóban haza akarjuk - e vinni az adott terméket, vagy inkább ott hagyjuk az üzlet polcán. Nagyon sok, és sokféle információt gyűjthetünk össze egy élelmiszer címkéjét elolvasva, és sok olyan információval lehetünk gazdagabbak, amely információk meg is akadályozzák, hogy egészségtelenül táplálkozzunk. A cikkben néhány olyan információra hívjuk fel a figyelmet, amely figyelmeztető jelként is szolgálhat, hogy inkább ne fogyasszunk ilyen és ehhez hasonló élelmiszereket.
Az élelmiszer címkék mesélnek nekünk. Mit is mondanak pontosan?

Az oxidációt előidéző növényi olajok

Nem minden növényi olaj egészséges. Vannak olyan olajok, amelyek a telítetlen zsírsavak helyett, egészségtelen zsírokat, például omega – 6 zsírokat tartalmaznak, ezért nem szolgálják az egészségünket. Ilyen például a szójaolaj vagy a kukoricaolaj. Ha csak tehetjük, mindig hidegen sajtolt, vagy extra szűz olajokat használjunk főzés és sütés során.

A transzzsír sem a barátunk

A margarin például transzzsírban gazdag, de a péksütemények is, hiszen margarint használnak az elkészítésükhöz. Ezek a transzsírok rendkívül károsak, hiszen megemelik a vérben az LDL –koleszterin koncentrációját. Az oxidációs folyamatok krónikus gyulladást és ezzel együtt szív - és érrendszeri betegségeket okoznak.

A veszélyes cukor

Sajnos ma már nagyon sokféle élelmiszer tartalmaz hozzáadott cukrot. Az a néhány gramm igazán nem tűnik soknak, de amikor ezek a cukormennyiségek összeadódnak, akkor bizony már egy elég tetemes mennyiség jön ki, amit megeszünk és ezek bizony hízást okoznak. Manapság nagyon sok olyan táplálónak és egészségesnek mondott étel is a boltok polcaira kerül, amelyek tömve vannak cukorral. Lehet, hogy alacsony a zsírtartalmuk, de ha túl sok cukor van azokban, akkor az biztos, hogy nem egészséges. A cukorhelyettesítők sem mindig biztonságosak, így jobb ezektől is óvakodni. Ilyen például a juharszirup, a kukoricaszirup, vagy a malátaszirup.

Csak mesterséges édesítőszereket ne

A cukor helyettesítőiként szolgálnak a mesterséges édesítőszerek. Kutatások igazolják, hogy egyes édesítőszerek hosszútávon fogyasztva, sokkal egészségtelenebbek, mintha kis mennyiségben csak cukrot fogyasztanánk. Egyes tanulmányok szerint óvakodnunk szükséges az olyan élelmiszerektől és italoktól, amelyek aszpartámot, szacharint vagy szukralózt tartalmaznak.

Az elsőre olvashatatlan összetevő sem a javunkat szolgálja

Az élelmiszerek tartalmaznak tartósítószereket, színezékeket és adalékanyagokat. Honnan tudjuk, hogy a kezünkben tartott élelmiszer is tele van ilyen anyagokkal? Általában nagyon nehezen lehet ezeket a szavakat kiolvasni és értelmezni. Ha egy étel túl sok kimondhatatlan és bonyolult összetevőt tartalmaz, jobb tőle óvakodni. Minél kevesebb összetevője van egy élelmiszernek, annál egészségesebb. Ezért is olyan hihetetlenül egészségesek a nyers zöldségek, gyümölcsök és az általunk elkészített, kevés összetevőt tartalmazó főtt étel, mint a gyorséttermi menü, hiszen ezeket hosszabb ideig el kell tárolni, éppen ezért az adalékanyagokat sem spórolják ki azokból.

A csomagolt húsok és a feldolgozatlan termékek és más összetevők

A nátrium - klorid, nem más, mint a közönséges só. A legtöbb csomagolt felvágott nagyon sok sót tartalmaz, így ezektől is jobb óvakodni.

Lehet, hogy sokáig semmi bajunk nem volt a ként vagy kén –dioxidot tartalmazó adalékanyagtól, de ez negatívan befolyásolja például az asztmás emberek egészségét és idővel akár asztmás tüneteink is lehetnek akkor is, ha korábban nem volt ilyen betegségünk.

Kapcsolódó cikkek

Az egészséges táplálékok boldogságot hoznak az életünkbe

Az egészséges táplálékok boldogságot hoznak az életünkbe

Ha boldog akarsz lenni, fogyassz minél több egészséges táplálékot.

Csodás táplálékok: erjesztett ételek

Csodás táplálékok: erjesztett ételek

A probiotikumokban gazdag erjesztett ételek nagyon egészségesek.

Valóban hizlalnak a zöldségek

Valóban hizlalnak a zöldségek?

Egyes zöldségeket csak módjával együk, mivel hizlalhatnak is.